Bästa skyddet mot ID-kapning skaffar du på egen hand, med 14 enkla ändringar och åtgärder, kan du skydda dig från en ID-kapning!
ID-kapningar har blivit ett vanligt brott i Sverige som ett resultat av hur vi agerar online. En ID-kapning innebär stora risker, både för privatpersoner och företagare.
Vad betyder ID-kapning?
ID-kapning, ID-stöld eller identitetsintrång som det också kallas innebär att du blivit utsatt för ett bedrägeribrott. Identitetsstölder är ett av de brott som blivit mer och mer vanligt, särskilt de senaste åren. En ID-kapning betyder alltså att en obehörig person använder sig av dina personuppgifter. Tillexempel din adress, inloggningsuppgifter och/eller BankID, utan att du vet om det eller har godkänt det. Den obehöriga personen eller närmare bestämt bedragaren, har i syfte att köpa saker, teckna lån, abonnemang och liknande med hjälp av dina uppgifter som du sedan blir betalningsskyldig till.
Det finns ännu inget skydd som är 100 procentigt säkert mot att bli utsatt för en ID-kapning. Däremot finns det mycket du själv kan göra för att minska risken att bli utsatt och för att du ska få det bästa skyddet mot ID-kapning.
Minska risken att själv bli kapad!
- Lämna aldrig ut dina personuppgifter, konto eller kortnummer på webbsidor eller via mejl, om du inte är helt säker på webbsidan.
- Lämna inte ut inloggningsuppgifter, konto eller personuppgifter via mejl eller sms.
- Öppna inte länkar som någon skickar till dig om du inte vet vem som skickat dem eller varför. Det finns risk att länkarna innehåller virus som kan läsa av din inloggningsuppgifter.
- Använd starka lösenord, gärna med både tecken och siffror.
- Innan du beställer varor från en webbplats du inte tidigare beställt ifrån, var skeptisk mot webbplatsen! Läs först igenom webbsidans recensioner/betyg.
Är priserna osannolikt billiga? Finns mycket språk och stavfel?
Kontrollera att webbsidan innehåller information om hur du reklamerar, gör returer osv. - Tappar du bort en ID-handling. Spärra den direkt hos polisen, så att ingen obehörig får tag i den.
- Kolla regelbundet ditt bankkonto för att upptäcka transaktioner som inte stämmer med vad du köpt.
- Innan du kastar papper som kan innehålla personlig information om dig i soporna så ska du först förstöra alla papper.
- Dyker det upp fakturor på varor som du inte beställt ska du inte betala dem. Dem ska du istället anmäla och bestrida.
- På skatteverkets hemsida kan du välja att ”spärra adressändringar via blankett”, på så sätt minskar du risken att någon obehörig adressändrar för dig.
Efter det så blir det ditt BankID du använder dig av för att bekräfta ändringar med. - Övergå till digitalbrevlåda, det är säkrare än att få post i pappersform.
- Var försiktigt med att lämna ut information om att du är bortrest tillexempel på sociala medier. Det förenklar för en bedragare att leta igenom din post efter känslig information om dig.
- Sätt lås på din postlåda.
- Det finns gratis tjänster som erbjuder dig att direkt få information om någon tar en kreditupplysning på dig.
Bedragarens tillvägagångssätt
Olika bedragare har olika tillvägagångsätt för hur de tänkt använda sig av de kapade ID-handlingarna. Några exempel vanliga områden bedragarna opererar på:
- Beställer varor på nätet med din identitet, varorna hämtar han sedan ut och använder.
- Dina uppgifter används för uttag av bank eller kreditkort.
- Använder dina uppgifter för att via nätet teckna lån, köpa speltjänster, appar eller köpa saker på kredit.
- Ett annat vanligt tillvägagångssätt är att bedragaren fått tag i inloggningsuppgifter till dina konton på sociala medier.
Bedragaren använder dina konton på, Instagram, Facebook, Twitter mm, och utger sig för att vara du. På det sättet lurar han dina vänner att överföra pengar. - Tecknar mobilabonnemang eller andra typer av abonnemang och tjänster i ditt namn.
Utsatt för bedrägeri
Vi är väldigt medvetna om den här typen bedrägeribrott och många av oss är också insatt i vilka konsekvenser det kan bli om det drabbar oss.
Men risken att själv bli drabbad har tar vi inte stor hänsyn till alla gånger med tanke på den mängden information vi delar online.
Det vi delar på de digitala plattformarna, är ofta väldigt personlig information.
Sammantaget betyder det att även med de åtgärder vi själva kan göra för att uppnå de bästa skyddet mot ID-kapning, finns ändå en risk att det drabbar oss.
Blir du utsatt för ett bedrägeri så ska du:
- Kontakta polisen och gör en anmälan direkt!
- Spärra personnummer, kontokort, konton, krediter osv.
- Byt alla lösenord
- Ta kontakt med alla företag, banker, finansbolag osv, som skickat fakturor till dig, bestrid dem.
- Kontakta skatteverket för att fastställa att ingen ändrat din folkbokföringsadress.
Hemförsäkringen kan vara till hjälp!
Vilken hjälp kan du som är kund förvänta dig att få av en försäkring?
Kolla upp vilka försäkringar som finns för ID-skydd.
Om du har en försäkring kan du få hjälp med mycket om du själv skulle råka bli drabbad av en ID-kapning. Det finns företag som erbjuder försäkringar endast utformade för ID-skydd. Men det kan vara så att du redan har ett skydd eftersom i många hemförsäkringspremier ingår redan stöd vid en ID-stöld, i form av, rådgivning, rättsskydd och assistans.
Det finns som sagt, försäkringar som enbart har tagits fram i syfte att hjälpa dig vid en ID-kapning. Innan du tecknar en extra försäkring för ID-stöld, bör du först läsa igenom avtalet med din hemförsäkring, eftersom det redan kanske ingår nästan samma villkor av skydd i din hemförsäkring som vid en extra försäkring.
ID-Stöldförsäkring
I de flesta försäkringar som är utformade för att hjälpa dig vid ID-stölder, erbjuds du telefonkontakt, rådgivning och assistans dygnet runt.
Har du en ID-stöld försäkring kan du många gånger även få hjälp med att spärra dina personuppgifter, bestrida fakturor, ta bort felaktiga betalningsanmärkningar, kartläggning av bedrägeriet mm.
De flesta försäkringar som ger extra skydd vid ID-stöld, fungerar däremot inte riktigt som ofta förväntat av en försäkring. ID-stöldförsäkringar hjälper dig kring det praktiska bitarna men inte lika mycket med det ekonomiska stödet du möjligtvis behöver om du blivit utsatt för bedrägeri.